SPRAWNOŚĆ |
ZADANIA
|
DOMOWNIK
|
- Przez minimum tydzień podjąłem/am się dodatkowego obowiązku, ustalonego z rodzicami, na rzecz domu, np. zmywałem/am naczynia, wynosiłem/am śmieci.
- W czasie próby segregowałem/am śmieci. Jeśli dotąd go nie było, zorganizowałem/am w domu miejsce na różne rodzaje surowców wtórnych.
- Zabezpieczyłem/am przed zepsuciem się różne artykuły spożywcze, np. wędliny, masło, pieczywo, płatki itp.
- Poodkurzałem/am całe mieszkanie, stosując właściwy sprzęt i środki do podłóg, mebli i dywanów.
|
EUROPEJCZYK
|
- Dowiedziałem/am się, czym jest Unia Europejska i od kiedy należy do niej Polska. Zdobyłem/am różne ciekawostki dotyczące państw należących do UE. Zaprezentowałem/am je w ciekawej formie rówieśnikom.
- Poznałem/am najważniejsze symbole Unii Europejskiej. Wykonałem/am jedno z zadań:
– Odśpiewałem/am hymn Unii Europejskiej.
– Zagrałem/am hymn Unii Europejskiej na instrumencie.
– Wykonałem/am flagę europejską.
- Wiem, jakie kraje z najbliższego otoczenia mojego kraju są członkami Unii Europejskiej. Przygotowałem/am mapę Polski z zaznaczonymi zewnętrznymi granicami UE, które pokrywają się z granicami Polski.
|
FOTOGRAF
|
- Wykonałam/em portret osoby lub zjawiska przyrody.
- Wykonałam/em zdjęcie tematyczne, odpowiednio używając właściwych funkcji.
- Na biwaku lub obozie robiłam/em zdjęcia drużynie, następnie wybrałam/em najlepsze do publikacji.
- Posiadam własną kolekcję zdjęć. Wiem, jak o nią dbać (katalogowanie, opisywanie, bezpieczne przechowywanie).
|
GENEALOG
|
- Przeprowadziłem/am wywiad z rodzicami na temat ich rodziców i rodzeństwa. Na tej podstawie stworzyłem/am proste drzewo genealogiczne uwzględniające najbliższych krewnych.
- W albumie rodzinnym (lub elektronicznym zbiorze zdjęć) odnalazłem/am co najmniej 3 zdjęcia wykonane przed moim urodzeniem. Opisałem/am dokładnie, kto się na nich znajduje i jakiego wydarzenia dotyczą.
- Zdobyłem/am informacje na temat krewnych z mojego drzewa genealogicznego: kiedy się urodzili, gdzie się urodzili/wychowali, gdzie pracowali/uczyli się.
|
K6
|
- Zagrałem/am w 5 różnych gier stolikowych z rodziną, zastępem lub znajomymi.
- Na zbiórce zastępu zaproponowałem/am grę dobraną odpowiednio do wieku i doświadczenia graczy. Wyjaśniłem/am zasady i poprowadziłem/am rozgrywkę.
- Zagrałem/am w co najmniej jedną grę planszową lub karcianą o tematyce harcerskiej lub historycznej.
- Naprawiłem/am i zakonserwowałem/am grę stolikową (naprawa pudełka, wsadzenie kart w koszulki, uzupełnienie brakujących elementów).
|
KARTOGRAF
|
- Wyznaczyłem/am kilkakrotnie kierunki świata w terenie, za pomocą kompasu oraz bez jego użycia, wykorzystując elementy terenowe.
- W czasie wędrówki w terenie zorientowałem/am mapę zgodnie z kierunkami świata. Poprowadziłam/em zastęp podczas wędrówki.
- Zapamiętałem/am drogę przebytą w mieście i z pamięci wykonałem/am szkic drogi (plan ulic, przez które przechodziłem/am).
- W Imprezie Na Orientację (INO) składającej się z co najmniej 5 punktów kontrolnych pokonałem cała trasę, odnajdując wszystkie punkty.
|
KOLEKCJONER
|
- Przez co najmniej miesiąc zbierałem/am wybrane przedmioty i przechowywałem/am je w bezpiecznym miejscu tak, aby nie uległy zniszczeniu.
- Pogłębiłem/am wiedzę na temat wybranego przedmiotu z mojej kolekcji. Zrobiłem/am jego zdjęcie i opis.
- Przedstawiłem/am swoją kolekcję na zbiórce zastępu. Podzieliłem/am się z zastępem swoją wiedzą na temat zbioru.
|
KUCHARZ
|
- Przygotowałem/am pod nadzorem rodzica śniadanie lub kolację dla domowników, w tym jedno wybrane danie na ciepło, np. owsiankę, jajecznicę itp.
- Przygotowałem/am podwieczorek na biwaku lub obozie drużyny, serwując zdrową przekąskę według własnego pomysłu, np. jogurt z owocami, szaszłyki z suszonych lub świeżych owoców, kaszę mannę, batoniki musli, sałatkę owocową.
- Obrałem/am kilka różnych warzyw (np. ziemniaki, marchewkę), które posłużyły do przygotowania posiłku podczas 5 różnych okazji.
- Przyrządziłem/am pod nadzorem rodzica 2 potrawy:
– sałatkę składającą się z co najmniej 4 różnych składników,
– kanapki z 3 różnymi dodatkami.
|
ŁAZIK
|
- Przeszedłem/przeszłam samodzielnie lub z zastępem zaplanowaną trasę o długości co najmniej 6 km w terenie pozamiejskim, ubierając się stosownie do warunków terenowych i pogodowych, zabezpieczając się przed przegrzaniem, przemoczeniem oraz otarciem stóp.
- Dotarłem/am pieszo do wskazanego punktu, korzystając z mapy.
- Skompletowałem/am niezbędna część ekwipunku turystycznego (dobre buty do wędrówki w każdą pogodę, kurtkę przeciwdeszczową, plecak, kompas).
- Przed wyruszeniem na wędrówkę przypomniałem/am pozostałym uczestnikom zasady bezpiecznego poruszania się po drogach.
|
MALARZ
|
- Skompletowałem/am zestaw podstawowych narzędzi do pracy: farby, paleta i pędzle. Opowiedziałem/am członkom zastępu, jak o nie dbam.
- Namalowałem/am 3 obrazy o dowolnej tematyce dowolną techniką.
- Odwiedziłem/am wystawę malarską/artystyczną.
- Wymieniłem/am barwy podstawowe, trzy kolory ciepłe i trzy kolory zimne.
|
ORGANIZATOR NAUKI
|
- Opracowałem/am tygodniowy plan zajęć, w którym uwzględniłem/am wszystkie swoje zajęcia (lekcje w szkole, odrabianie zadań domowych, zajęcia pozalekcyjne, obowiązki domowe, czas odpoczynku).
- Zorganizowałem/am sobie miejsce do nauki w domu (oświetlenie, ustawienie krzesła itp.).
- Poznałem/am co najmniej jedną metodę umożliwiającą zapamiętywanie różnych informacji. Użyłem/am tej metody do przygotowania się na sprawdzian w szkole.
- Ucząc się do przynajmniej jednego sprawdzianu, wymyśliłem/am po 2 sposoby praktycznego zastosowania wiedzy, którą zdobyłem/am.
|
PLASTYK
|
- Wykonałem/am co najmniej 3 ozdobne strony do kroniki (np. stronę tytułową, wpisy zawierające ozdobne inicjały, rysunki itp.) trzema różnymi stylami i technikami lub trzy ilustracje na potrzeby drużyny, do swojego śpiewnika czy na potrzeby szkoły lub domu.
- Wykonałem/am drobne przedmioty ozdobne z prostych materiałów (karton, tworzywo leśne, sznurek owoce itp.) – na przykład zdobnictwo obozowe, rekwizyty do zbiórki, ozdoby na choinkę itd.
- Umiem posługiwać się farbami, wykorzystując resztki farb do końca zrealizowałem jedno z poniższych zadań:
– wykonałem/am ozdobny napis właściwie zestawiając kolory;
– namalowałem/am obraz wypróbowując różne metody nakładania farby (mokry pędzel/suchy pędzel, kawałek kartonu/gąbka lub dowolne inne).
|
POMOCNA DŁOŃ
|
- Opiekowałem/am się młodszym rodzeństwem lub innym dzieckiem przez kilka godzin (np. pod nieobecność rodziców lub gdy byli bardzo zajęci), umiejętnie je zabawiając i zapewniając bezpieczeństwo.
- Wiem, jak ocenić temperaturę człowieka. Regularnie mierzyłem/am temperaturę chorego, który znajdował się pod moją opieką co najmniej przez trzy dni.
- Prawidłowo zaparzyłem/am herbatę ziołową osobie starszej lub chorej.
|
PRZYJACIEL KSIĄŻKI
|
- Stworzyłem/am listę książek, które chciałbym/chciałabym przeczytać. Przeczytałem/am co najmniej dwie książki z mojej listy.
- Znalazłem/am książkę, którą polubiłem/am. Zachęciłem/am do jej przeczytania członków mojego zastępu lub kolegów/koleżanki z klasy.
- Samodzielnie wykonałem/am kilka zakładek do swoich książek.
- Zrobiłem/am spis alfabetyczny posiadanych książek.
|
PRZYJACIEL ZWIERZĄT
|
- Przygotowałem/am dla zastępu quiz, grę planszową itp. wymagającą rozpoznania na zdjęciach lub rysunkach minimum 15 gatunków zwierząt żyjących dziko w Polsce.
- Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
Obserwowałem/am przez miesiąc życie mojego zwierzęcia domowego, zapisywałem/am najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziałem/am o nich na zbiórce zastępu.
Umówiłem/am się z kimś na regularne wyprowadzania psa lub opiekę nad czyimś zwierzęciem przez miesiąc.
- Dowiedziałem/am się i opowiedziałem/am zastępowi, jakie dzikie zwierzęta (w tym ptaki) zamieszkują najbliższe tereny i jak można im pomagać. Pomogłem/am zwierzętom sam/a lub w ramach zorganizowanej akcji np. w zimowym dokarmianiu, budowaniu budek lęgowych, przenoszeniu skrzeku, budowaniu płotków dla płazów.
|
RATOWNIK |
- Udzieliłem/am pomocy w następujących sytuacjach:
– Opatrzyłem/am ranę, zabezpieczyłem/am oparzenie.
– Zareagowałem/am właściwie w sytuacji omdlenia.
– Zadbałem/am o bezpieczeństwo osoby nieprzytomnej (oceniłem/am przytomność, udrożniłem/am drogi oddechowe i sprawdziłem/am oddech u poszkodowanego nieprzytomnego).
- Znam numery alarmowe, skorzystałem/am z nich w sytuacji rzeczywistej lub symulowanej podając dyspozytorowi niezbędne informacje.
- Unieruchomiłem/am rękę w przypadku urazu.
- Oceniłem/am czy mogę bezpiecznie udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu. Bezpiecznie zdjąłem/zdjęłam rękawiczki.
|